Vad är organisk tillväxt?
Organisk tillväxt syftar på en naturlig och gradvis expansion av ett företag. Det innebär att företaget växer och ökar sin omsättning, kundbas, marknadsandelar och vinster genom att utveckla och förbättra befintliga produkter eller tjänster, nå nya marknader eller försäljningskanaler, utöka kundsegmentet osv.
Organisk tillväxt fokuserar på att öka företagets egna resurser, kapacitet och förmåga att generera hållbar och långsiktig tillväxt utan att vara beroende av externa faktorer eller förvärv. Det kan innefatta strategier som marknadsföring, produktutveckling, effektivisering av verksamheten och expansion till nya geografiska områden eller kundsegment.
Organisk tillväxt är mer hållbar och långsiktig jämfört med tillväxt genom förvärv eller fusion.
Hållbar tillväxt: Hur SME-företag kan växa organiskt
Att ta chansen när den uppstår är en av de bästa tipsen till företagare. Men har du för mycket att göra är risken att du missar chansen när den kommer. Därför är viktigt att du aktivt börjar spana efter chanser och aktivt arbeta mot de möjligheter som du ser kan ta din verksamhet till nästa nivå. Det kan därför vara en idé att varje vecka sätta av minst en halvtimme för att fundera över vad du vill med ditt företag.
Om du vill att ditt företag ska växa organiskt är det bra att börja granska vad du har och fundera över hur du kan utöka det. Allt för ofta stöter vi på DBT på företag som missar att de största tillväxtmöjligheterna finns där du står: på din marknad med dina kunder. Ett bra sätt att uppnå organisk tillväxt är att addera liknande och/eller kompletterande varor eller tjänster till det du redan erbjuder.
Här är några exempel på hur du kan uppnå organisk tillväxt:
- Om du är vinimportör – komplettera med mat som passar vinet.
- Om du driver en ridanläggning - öppna butik för ridkläder.
- Om du säljer verkstadsmaskiner – se till att du utvecklar service för maskinerna.
- Om du är en caféägare - erbjud catering.
- Om du driver en frisörsalong - utöka dina tjänster.
Genom att erbjuda skönhetsbehandlingar som manikyr, pedikyr eller makeup kan du locka till nya kunder och bredda din kundkrets.
Genom att fortsätta utveckla ditt utbud och möta kundernas behov kan du skapa en organisk tillväxt för ditt företag. Kom ihåg att alltid göra en noggrann marknadsundersökning och förstå behoven och preferenserna hos dina befintliga och potentiella kunder innan du utvidgar ditt utbud.
Fokusera på eftermarknaden
Att säkra tillgången till eftermarknad ger dig möjlighet att förlänga affärscykeln för din verksamhet. Du går då från att bara vara beroende av mer volatil nyförsäljning till att skapa långa affärsrelationer med återkommande intäkter över en längre period.
Och slutligen innan du börjar expandera– se till att du har marknadens nöjdaste kunder. Det är den bästa marknadsföringen du och ditt företag kan få.