Våra expertråd för att öka kundnöjdheten
Våra experter ger dig värdefulla tips på hur du tar din kundservice till nästa nivå. I den här artikeln delar de med dig av vanliga misstag och berättar hur du skapar en positiv upplevelse med återkommande kunder som följd.
Vad är egentligen kundnöjdhet?
Kort sagt är det ett begrepp som används för att beskriva hur nöjda kunderna är med en produkt, en tjänst eller ett företag. Kundnöjdhet är starkt kopplat till kundens egna förväntningar –men om du inte vet vilka förväntningar kundern har, hur ska du då veta hur du gör dem nöjda.
Hur ska du då veta vad kunden vill ha? Svaret är enkelt – prata med dina kunder. Vad gör dem nöjda? Vad skulle göra dem nöjdare? Vad behöver du göra för att möta deras förväntningar? Många kunder kan ofta mörka att de faktiskt inte är helt nöjda. I dessa samtal är målet att locka fram det – innan deras likgiltighet omvandlas till missnöje.
Hur kan man överträffa kundens förväntningar?
Att erbjuda extra förmåner eller överraskningar, som en gåva eller rabatt, kan bidra till att överträffa kundens förväntningar. Ett annat sätt att överträffa kundens förväntningar är att lösa problem eller frågor på ett snabbt och effektivt sätt, vilket visar att företaget bryr sig om sina kunder och deras upplevelser.
Kom ihåg att ärlighet, tydlighet och enkelhet alltid är en vinnande strategi på lång sikt. Om du har svårt att hålla dina kundlöften är det viktigt att proaktivt kontakta kunden och ärligt berätta vad som hänt. Lova kunden att lösa problemet och återkomma med ett ännu bättre erbjudande. Chansen är mycket större att kunden förstår och har överseende om du är transparent, än om du skulle köra på och hoppas att det funkar ändå.
Nöjda kunder kommer alltid tillbaka
För att skapa en positiv kundupplevelse är det viktigt att kunderna känner att de kan lita på företaget och dess produkter eller tjänster. Genom att vara transparent och proaktiv i kundinteraktionen kan du bygga upp förtroendet och lojaliteten hos dina kunder. Det innebär att du bör vara öppen och ärlig i all din kommunikation med kunderna och inte dölja någon relevant information.
Undvik komplicerade avtal. Komplicerade avtal med för mycket finstilt och asterisker ger intrycket av att du försöker dölja något. Om du ser till att ha klara och tydliga avtal minskar du risken för missförstånd och konflikter med kunderna.
Var proaktiv i din kommunikation. Genom att informera kunderna om eventuella problem och hur du kommer att lösa dem, kan du visa att du bryr dig om deras upplevelse.
Dela dina drömmar. Slutligen, dela med dig av dina ambitioner och inkludera dina kunder i din affärsutveckling. Var öppen med att du jobbar för att denne ska bli så nöjd att den slutligen vill tipsa andra om dig och ditt företag. På så sätt kan du dra in nya kunder. Du kommer bli förvånad över hur många av dina kunder som kommer vara väldigt välvilligt inställda till att hjälpa dig stärka ditt erbjudande och din verksamhet.
Med fler kunder kommer fler köp - och en helt ny värld av möjligheter. Väx på nya marknader, investera i innovationer och ta din verksamhet till nya höjder av tillväxt och framgång!