Tekniska lösningar med personlig touch. Hur går det ihop?

Lästid: 2 min

DBT’s Chief Credit Officer Andreas Tegnér deltog nyligen i Fintech Talents Roadtrip där han diskuterade “The future of banking in the Nordics”. Här är hans key take-aways:

“The rise of disruptive technology” är redan här. Men kunderna efterfrågar och kräver en personlig upplevelse. 
Digitaliseringen möjliggör skalbarhet som var otänkbar tidigare, men för att tillgodose kundernas behov måste man lösa ekvationen mellan en personaliserad upplevelse och en digitaliserad process. 

Ökad grad av samarbeten mellan banker och fintechbolag är en av nycklarna till att påskynda innovation. 
Bankerna behöver specialisera sig och fokusera på sina kärntillgångar, och samarbeta med fintechs för att kunna tillmötesgå kundens behov av ökad digitalisering och innovation. 

Bankerna har inte längre monopol på marknaden.
Den digitala transformationen har öppnat för nya synergier mellan flera innovativa branscher, vilket gör att konkurrensen på en tidigare oligopolmarknad nu ökar från flera håll. Detta kommer leda till att spelplanen inom Banking ritas om. 

Förtroende i kombination med tydligt kundvärde är nyckeln till hur du får tillgång till kundens data.
Kunder är villiga att dela data till trovärdiga aktörer så länge det finns ett tydligt syfte och framförallt medför ett mervärde för kunden. Vi måste förtjäna kundernas tilltro. 

Slutsats:
AI-lösningar och andra digitala innovationer är en central framgångsfaktor som i allt högre grad kommer att rita om spelplanen inom Banking och särskilja aktörerna i framkant vs. de mer traditionella aktörerna. Men AI är inte en lösning i sig. Det är först när vi kombinerar AI med det mänskliga som vi kan uppnå en kundcentrerad och skalbar lösning med hög trovärdighet. 

Hör av dig!

Kontakta oss och se hur vi kan hjälpa ditt företag. Vi hör av oss inom 24 timmar.