Vanliga risker för företag
Att driva ett företag är inte enkelt och medför alltid en viss grad av risk. Trots att det inte går att helt eliminera alla risker finns det vissa åtgärder du kan göra för att minska deras påverkan och skydda din verksamhet. Vilka är de vanligaste riskerna för ett litet eller medelstort tillväxtföretag?
- Likviditetsproblem – dålig timing för företagets ekonomiska balans.
- Personberoende eller fel kompetens för tillväxt.
- Förändringar i omvärlden och kundernas krav.
- Generationsfrågor, skilsmässa och dödsfall.
- Ägare som har olika syn på framtiden.
En annan aktuell risk du som företagare bör vara medveten om är de nya reglerna och kraven kring hållbarhet. Det är viktigt attt vara beredd på eventuella förändringar som kan påverka din verksamhet. Ta dig tid att lära dig mer om hållbarhetsarbete och hur det kan påverka ditt företag positivt på lång sikt.
Som småföretagare är det också viktigt att inte glömma bort dig själv som en del av dina riskscenarier. Du är en viktig resurs för ditt företag och det är viktigt att ta hänsyn till din person och kompetens i din riskanalys. Var ärlig och modig när du bedömer vilka risker ditt företag kan stå inför.
Acceptera företagets risker
Kom ihåg att det alltid kommer att finnas risker som du inte kan göra något åt. Om du exempelvis säljer badkläder kommer försäljningsvolymen alltid att vara beroende av vädret, vilket är något du inte har kontroll över. I sådana fall måste du antingen acceptera osäkerheten eller försöka utveckla din affärsidé för att minska risken. Genom att vara medveten om dessa potentiella risker och att ha en plan för att hantera dem kan du förbereda dig för en tryggare framtid för ditt företag.
Lägg ner tid på saker du kan påverka och våga släppa oro för saker du ändå inte rår över. Det ökar utrymmet för kreativitet och ger möjlighet till ökad lönsamhet för företaget.
Så gör du en riskanalys för ditt företag
Börja med att skapa en bruttolista. Använd fantasin och lista allt som kan tänkas hända inom eller utom företaget. Här är ett enkelt verktyg:
S = sannolikhet
K = konsekvens
Gradera företagets risker utifrån en matris
I topp hamnar risker som har hög sannolikhet att inträffa och då får förödande konsekvenser. (Röda området). Det handlar inte bara om ekonomi, illasinnade rykten kan vara lika illa. Mindre prioriterade händelser är de som har låg sannolikhet, men kostar mycket om de inträffar. De flesta risker hamnar på hög sannolikhet men till en låg kostnad och konsekvens.
Sätt upp en riskplan
Nästa steg är att införa aktiviteter som skyddar företaget mot de identifierade riskerna, exempelvis att skaffa ett sprinklersystem i händelse av brand. Eller en bra försäkring, hållbar finansiering, bättre leverantörsavtal eller vad du finner relevant. Håll samtidigt koll på de låga riskerna så att de inte börjar vandra iväg. Du kan hantera ett kundklagomål på ett bra sätt, men hur blir det vid 100? Tillväxtbolag behöver uppdatera planen oftare än andra bolag, särskilt när växtvärken tar vid.