2. Att växa teamet hållbart - Affärsidén
Växa teamet hållbart – hur ska jag tänka?
I det här avsnittet av Accelerate tipsar Fairplaces VD Anna Leismar-Fredman om hur du hittar rätt kompetens och säkerställer att behoven fylls för ditt växande företag. Titta på avsnittet och lyssna på Annas tankar om allt från personprofiler, kandidattester och mångfald.
Att starta företag är en sak. Att skala upp samma företag är något helt annat. Därför har vi på DBT tillsammans med våra partners skapat Accelerate – en kunskapskälla online som ger dig som företagare den inspiration du behöver för att få ditt företag att växa. Välkommen till Accelerate.
Anna, oavsett affärsidé, hur ska man tänka på kompetens och behovet av kompetens?
Det är intressant! Då behöver man ju börja med att definiera vad kompetens är. Man brukar säga att en människas personlighet kan kartläggas genom fem breda domäner, förkortat "O.C.E.A.N.". Och det står för "openness", "conscientiousness", "extraversion", "agreeableness" och "neuroticism".
De här fem breda dragen kan man mäta och de anses i viss mån vara konsistenta. Det anses vara en människas personlighet. Sen kan den så klart variera över tid. Tidigare i testvärlden sa man att en människa föds med ett antal fasta "traits" och med "crystallised intelligence", alltså en viss begåvningsnivå. Och det finns de som står för den idén än i dag.
Men ny forskning och neurovetenskap visar att vi är otroligt plastiska. Vi är väldigt mycket en produkt av den miljö vi vistas i. Det är också viktigt att tänka på att – är man i en miljö där man inte mår bra så kommer du att krympa som människa. Framför allt din logiska-analytiska förmåga. Man brukar prata om en verbal förmåga, en spatial och en numerisk. Och just den här spatiala förmågan är det man tidigare sa var människans hårdvara – den yttersta ramen i din begåvning.
Men i dag vet vi att vi kan utveckla även den. Men det kan vara intressant att mäta var man befinner sig, Alla måste ju inte vara toppbegåvade, men åtminstone så kallad normalbegåvning är ju bra.
Hur kan jag säkerställa att jag fyller det behovet för mitt växande företag?
Personprofiltester är ett instrument för att säkerställa kompetens. Där ser du lite vem personen är och vad den har för drivkrafter för motivation. Logisk-analytisk förmåga visar på höjd i kompetens. Sen ska man vara noga med att lägga till ett praktiskt prov. Förmågan att lösa konkreta problem och omsätta i praktiken den här höjden i kompetensen och den person man är – att faktiskt lösa arbetsuppgiften.
Det här är allt vanligare i dag. Och det kan vi med rätt enkla medel göra själva som entreprenörer och tillväxtföretagare. Man ska tänka på att låta alla kandidater göra samma praktiska prov. Och att det ska vara rimligt utifrån vad man kan förvänta sig från någon som inte redan är anställd på företaget.
Hur säkerställer man att man placerar rätt person på rätt plats?
Det är ett superviktigt exempel som du kommer med. Man brukar prata om det här med "shark tank". Har du hört om det? En haj kommer aldrig att växa ur sin omgivning. Stoppar du ner en haj i ett akvarium blir den inte mer än två decimeter. Men lever den ute i havet så kan den bli en meter.
Det är lite "trial and error". Man kan använda de här metoderna som vi har pratat om naturligtvis, men det ansvaret får också ligga lite på individen. Man känner själv att här mår jag bra och här kan jag blomstra både professionellt och privat. Det ska vara arbetsgivarens intention, men det är svårt att kontrollera det åt någon annan.
Och så länge man är ute på arenan och gör sitt bästa... Man får inte vara så rädd för att misslyckas. Man kan prova. Märker man att någon inte kommer in i sin roll eller inte verkar blomstra, så ta samtalet tidigt. Våga ställa frågan och se vad du kan stötta med och förbättra.
Hur ska man jobba med mångfald?
Jag hörde en gång en klok formulering som jag tagit med mig och den är att ”mångfald är när man känner att man har tillhörighet, men man behöver inte passa in.” Det finns en plats här ändå för mig. Och jag kan göra mitt jobb och trivas här och vara precis den jag är. Jag behöver inte förställa mig.
Att känna tillhörighet, att tillhöra en grupp, att tillhöra flocken, men inte ett krav på att passa in och vara på ett visst sätt. Det är lyckad mångfald.
Vi hoppas att detta avsnitt av Accelerate har gett dig tankar och idéer om hur du tar ditt företag till nästa steg. Vill du diskutera finansiering av dina planer och affärsidéer är du varmt välkommen att kontakta oss på DBT.se. Stort tack för att du tittade. Vi ses!